7-2-32. E. A. Martel à Simon Newcomb

Paris le 28 Janvier 1904

Monsieur et cher Confrère,11endnote: 1 Simon Newcomb was a Foreign Associate of the Paris Academy of Science and a Correspondent of the Paris Bureau of Longitudes, and in these qualities was invited by the Provisional Committee for the Commemorative Medal in honor of Alfred Cornu to join the definitive committee. Poincaré was a member of the Provisional Committee; the letter of invitation, written in an unknown hand, appears to have been sent to Newcomb by the Secretary, E. A. Martel.

Un comité provisoire, dont vous trouverez ci-joint la liste, s’est constitué pour faire frapper une médaille commémorative en souvenir d’Alfred Cornu, membre et ancien président de l’Académie des Sciences, du Bureau des Longitudes, du Bureau International des Poids et Mesures, des Sociétés de Physique, d’Astronomie, de Minéralogie, Professeur à l’École Polytechnique. Les membres de ce Comité seraient heureux de vous voir vous associer à eux et vous prient de vouloir bien faire partie du Comité définitif.

Veuillez agréer, Monsieur et cher Confrère, l’assurance de notre haute considération.

Liste des Membres de l’Institut formant le comité provisoire

MM. Amagat, Appell, d’Arsonval, Bassot, Becquerel, Berthelot, Bertin, Bouquet de la Grye, Cailletet, Callandreau, Carnot, Darboux, Deslandres, Fouqué, de Freycinet, Gaudry, Gautier, Giard, Grandidier, Guyon, Guyou, Haller, Humbert, Janssen, Jordan, Lacroix, Lannelongue, de Lapparent, Laussedat, Laveran, Léauté, Lemoine, Lévy (Maurice), Michel Lévy, Lippmann, Loewy, Mascart, Moissan, Müntz, Painlevé, Perrier, Picard (C.E.), Picard (Alfred), Poincaré, Potier, Radau, Roux, Sarrau, Schloesing, Schloesing fils, Sebert, Troost, Violle, Zeiller.

Prière d’adresser les adhésions à M. E. A. Martel, 8 Rue Ménars, Paris, secrétaire du Comité Provisire

AL 2p. Newcomb papers, Manuscript Division, Library of Congress, Washington D.C.

Time-stamp: " 7.11.2023 13:33"

• 1 Simon Newcomb was a Foreign Associate of the Paris Academy of Science and a Correspondent of the Paris Bureau of Longitudes, and in these qualities was invited by the Provisional Committee for the Commemorative Medal in honor of Alfred Cornu to join the definitive committee. Poincaré was a member of the Provisional Committee; the letter of invitation, written in an unknown hand, appears to have been sent to Newcomb by the Secretary, E. A. Martel.